Het aantal webwinkels in Nederland passeert de 40-duizend
Goed nieuws voor ondernemers in e-commerce. De Nederlandse detailhandel zag in 2017 een groot aantal ondernemers toetreden met een webwinkel. Met 9-duizend nieuwe bedrijven in 2017 passeert het aantal webwinkels de 40-duizend. Hiervan zijn het overgrote deel de ‘pure players’, webwinkels zonder fysieke vestiging.
Negen van de tien Nederlanders shopt online
De nieuwkomers voorzien in een behoefte. Negen van de tien Nederlanders shopt inmiddels online. Waar zo’n 90 procent van de Nederlanders jaarlijks minimaal één aanschaf online doet, shopt meer dan 10 procent wekelijks via het internet. Er is dus nog steeds markt voor nieuwe webwinkeliers. Uit onderzoek van het Zweedse FinTech Trustly Group blijkt dat vooral kleding, accessoires, schoenen en sieraden in Nederland het meest online worden aangeschaft.
Toenemende werkgelegenheid
De sterke opkomst van webwinkels levert ook veel nieuwe werkgelegenheid op. Het aantal banen nam tussen 2012 en 2016 sterk toe en ging van 38.000 naar 62.000 werknemers. Ict’ers, inkopers en logistiek medewerkers zijn wel steeds lastiger te vinden. Zeker tijdens piektijden (denk aan de decembermaand) zijn bijvoorbeeld de logistieke krachten niet aan te slepen.
Grote dynamiek
De dynamiek binnen de Nederlandse e-commercebranche is dus groot. Enerzijds zijn er veel nieuwe toetreders, maar er zijn ook met regelmaat afhakers. Toch is het aantal startende bedrijven is nog steeds hoger dan het aantal bedrijven dat ermee stopt.
Bron: Internetkassa, CBS, UWV